Ponieważ serwisowanie iPhone’a w oficjalnych serwisach było swego czasu wielokrotnie droższe niż poza nimi, wiele osób powierzało swoje urządzenia niesprawdzonym serwisom. Dziś ceny są bardziej wyrównane, ale nadal nie można w pełni ufać nieznanym serwisom. Oto 3 najważniejsze powody.
Brak wiedzy o częściach
W opinii niektórych użytkowników naprawy iPhone mogą odbywać się tylko na oficjalnych częściach i taka też jest polityka firmy. W przypadku starszych modeli jednak można postawić na zamienniki, które trzymają wysoki poziom. I to oczywiście też się czasem robi, natomiast problemem jest nie tylko to, jakich części się używa, ale przede wszystkim to, czy zlecający naprawę uzyskuje na ten temat rzetelne informacje w serwisie.
Mówiąc wprost – w niesprawdzonym serwisie można dostać zamiennik w cenie oryginału, i niekoniecznie będzie to dobrej klasy zamiennik. W sprawdzonych serwisach, jeśli dla danej części w ogóle są alternatywy, to zwykle klient będzie decydował, z którego rozwiązania skorzystać. To ważne zresztą nie tylko ze względu na ceny – niektóre zamienniki bowiem naprawdę nie gwarantują długiego okresu eksploatacyjnego i w dobrym serwisie nikt nie będzie proponował ich wykorzystania.
Ryzyko wycieku danych
Od strony technicznej oczywiście każdy serwisant ma takie same możliwości, jeśli chodzi o nieuprawnione pozyskanie danych ze sprzętu pozostawionego przez klientów, jednak żaden uczciwy i sprawdzony serwis nie pozwoli sobie na naruszenie prywatności klienta. W przypadku gorszej klasy punktów napraw historie o klonowaniu iPhone’a czasem się pojawiają.
Nie ma w tym przypadku znaczenia, czy dane są zaszyfrowane, czy nie – samo ryzyko potencjalnego uzyskania dostępu do nich przez pracowników niezweryfikowanych serwisów jest już wystarczającym argumentem, żeby poszukać lepszego specjalisty, który zajmie się naprawą.
Problemy z gwarancją
Apple podchodzi do gwarancji w sposób – mówiąc oględnie – dość specyficznie. Ochronę gwarancyjną można bardzo łatwo utracić, oddając iPhone’a do naprawy w niesprawdzonym serwisie, a jeśli dodatkowo taki ruch grozi pogorszeniem funkcjonalności urządzenia, to trudno przejść nad tym do porządku dziennego.
Warunki zachowania ważności gwarancji są znane w każdym serwisie i tu wracamy do pierwszego punktu: w sprawdzonym punkcie klient zawsze będzie poinformowany o tym, że jakaś naprawa może wpłynąć na ważność gwarancji w całości lub w części. Przede wszystkim jednak zwykle będzie też możliwość takiego wykonania naprawy, żeby gwarancję zachować. To w końcu ważne w przypadku urządzeń, które kosztują niemało i powinny bezbłędnie służyć przez lata.