Doskwiera Ci ciągły brak czasu? Niby wydaje Ci się, że jesteś osobą dobrze zorganizowaną, ale z każdym swoim obowiązkiem czy to osobistym, czy też domowym lub zawodowym wyrabiasz się dosłownie na ostatni dzwonek? W każdym z tych przypadków winne jest nieodpowiednie dysponowanie czasem. Na chroniczny brak wolnych chwil dla siebie cierpi obecnie coraz szersze grono społeczeństwa, a wynika to z faktu, że nie umiemy rozsądnie i logicznie planować swojego czasu, a nawet jeżeli to robimy, to często na samych zamiarach się kończy. Poniżej przedstawimy kilka ciekawych wskazówek dotyczących tego, w jaki sposób można radzić sobie z wiecznym brakiem czasu.

Jak dysponować czasem?

Idealnie sprawdzi się inwestycja w terminarz. Dzięki zapisywaniu wszystkich zadań, wyzwań, obowiązków, jakie przed Tobą stoją danego dnia, nie zapomnisz o niczym. Będziesz jakby w pewnym sensie „zaprogramowany”, a co za tym idzie nie będziesz się rozwlekać i odkładać niczego na później, bo będziesz wiedzieć, że masz ograniczony czas i sporo rzeczy do zrobienia. Kup zatem ładny kalendarz, rozmiarowo uzależniony od tego jak zapracowanym i zabieganym człowiekiem jesteś i punktuj w nim krok po kroku wszystkie szczegóły dotyczące planu dnia. Istotne jest także, aby mieć dwa terminarze – jeden do miejsca pracy, a drugi do domu. Istotne jest także, żeby nie przesadzać z układaniem harmonogramu dnia, a mianowicie nie możesz pracować jak maszyna – realizując jedno zadanie po drugim. Zawsze w swoim porządku dnia przewiduj miejsce na relaks, odpoczynek, trochę luzu, chwilę dla siebie, rezerwę czasową. Dzięki temu zawsze ze wszystkim się wyrobisz.

Bardzo ważne jest, żeby iść zgodnie z listą priorytetową, a mianowicie chodzi o to, żeby nie zaczynać dnia od zbędnych, dodatkowych zadań, które przewidziałeś, jako uzupełnienie dnia, gdy starczy Ci wolnych chwil po standardowych obowiązkach, z jakimi musisz się zmierzyć. Często jest tak, że przedkładamy przyjemności nad pracę, to zupełnie zrozumiałe, że prędzej zapracowana kobieta pójdzie na wizytę do kosmetyczki niż wyprasuje stertę ubranek dla swego brzdąca, ale jeżeli naprawdę zależy Ci na tym, żeby z wszystkim się wyrobić, zacznij jednak od tego mniej przyjemnego, a przyjemności zostaw na deser. Potraktuj to jako swego rodzaju nagrodę za to, co w danym dniu udało Ci się pożytecznego, ważnego i wartościowego oraz skomplikowanego wykonać.

Jeżeli chcesz zaoszczędzić trochę czasu, dobrze jest, aby rozdzielić klasyczne obowiązki domowe między lokatorów. Mamy tu na myśli między innymi sprzątanie, zmywanie, pranie. Przecież równie dobrze pociechy czy współmałżonek mogą Ci w tym pomóc. Będziesz mieć tym samym dużo więcej czasu dla siebie samego czy samej. Musisz także pamiętać o tym, że w życiu wiele narzuca sytuacja, los, przypadek, a więc poza życiem jak w zegarku trzeba uwzględniać także spontaniczność, coś czego nie zaplanujesz i nie przewidzisz. Nie ma powodu do paniki, jeżeli coś odbiegnie od Twojego harmonogramu. Przecież takie rzeczy się zdarzają. Nic się nie stanie, jeżeli któryś z Twoich obowiązków przełożysz na później czy odłożysz do następnego dnia. Nie wpadaj od razu w złość i frustrację.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here