Coraz więcej profesji, stanowisk pracy i obowiązków zawodowych związanych jest z koniecznością wygłaszania przemówień. Niekoniecznie wiąże się to z klasycznym wyjściem na mównicę i występowaniem przed tłumem zgromadzonych. Dzisiaj odbywają się wideokonferencje zdalne, za pośrednictwem Internetu. Popularne są rozmaite debaty, konferencje, zebrania i sprawozdania, a wszystkie one niewątpliwie wymagają od mówców komunikatywności, profesjonalizmu i co bardzo ważne – dobrego przygotowania.
Świetną organizację są w stanie natomiast zagwarantować materiały dodatkowe, na jakie składają się rozliczne pomoce dydaktyczne. Wśród nich niesamowicie modne i przydatne oraz praktyczne okazują się od dawien dawna znajdujące ogromne zastosowanie w przemowach różnego typu prezentacje sporządzane w programie komputerowym Power Point. Podpowiemy, jak się za nie zabrać, aby zostały dopięte na ostatni guzik.
Na wstępie, zanim jeszcze zasiądziesz przed komputerem, koniecznie powinieneś obmyślić temat, o którym masz mówić. Chodzi o to, żeby ustalić konkretny tor myślowy, w jaki będziesz brnął, co będzie motywem przewodnim Twojego przemówienia. Dzięki określeniu jasnego celu wystąpienia, możesz prędzej uporządkować myśli i łatwiej przerzucić je na prezentację. Warto zwrócić uwagę nie tylko na to, co jest ciekawe z naszego punktu widzenia, ale także popatrzeć na to, co może przyciągnąć skupienie Twego słuchacza. Prezentacja powinna zostać zrobiona schematycznie, a więc nie być przepełniona za dużą ilością treści. Musimy także dobrze wybrać kolor czcionki, tła, wielkość liter, aby wszystko było wyraźne i nawet ostatnie rzędy zgromadzonych mogły doczytać się, co im przedstawiasz na poszczególnych slajdach. Kolejna kwestia to dobór szablonów – jest ich przecież tak wiele, że nie ma kłopotu z tym, żeby zatroszczyć się o każdy nawet najdrobniejszy detal i co za tym idzie wybrać wzór naszej prezentacji, jaki będzie stricte powiązany z branżą odnośnie której będziemy mówić. Dostosujmy kolorystykę, materiały graficzne itd.
Bardzo ważne jest, aby nie było przesytu, a mianowicie, żeby szablony nie były przepełnione niepotrzebną treścią. Jeżeli naniesiemy na prezentację drobną czcionką za duże ilości tekstu i tak nikt tego się nie doczyta. Nie ma zatem sensu zapychanie slajdów z góry na dół. Lepiej podzielić treści, jeżeli uznamy je za istotne aż tak, aby wszystkie przekazać słuchaczom na prezentacji. Chcąc odpowiednio trafić do odbiorców, warto rozważyć również opcję przedstawienia treści w komiksowych rysunkach. Prędzej dotrzemy wówczas do naszych słuchaczy.
Kolejna kwestia to funkcje Power Pointa, z jakich przygotowujący prezentacje często nie korzystają. Nierzadko zdarza się, że przytaczamy podczas publicznych wystąpień dane statystyczne i punktujemy je kolejno niepotrzebnie, słowo po słowie, a po co, skoro nikt tego przecież nie zapamięta? Zamiast przynudzać, warto jest postawić na schematy, wykresy, diagramy, tabele – to wszystko znajduje się w zakresie opcji Power Point. Takie funkcje z pewnością pozwolą na kreatywne uzupełnienie przekazywanych treści.